smilingDette innlegget er skrevet av Kristin Norenberg

I avisen The Wall Street Journal sto nylig en spennende artikkel om smil. (Stress-Busting Smiles.)

Hva er helsefordelen ved å trene oss opp til å smile? Hjelper det med falske smil? Ja, hevder forskere. Smiler vi mer, eller har mindre bekymringsrynker, vil det påvirke vår mentale og fysiske helse.

En langdistanseløper fra New York så på bilder av seg selv at hun skar grimaser når hun løp. For et år siden begynte hun å tvinge seg selv til å smile i stedet. Nå skjer det mer naturlig, og smilet gjør at hun føler seg mindre stresset og sliten når hun løper.

En annen fordel er at når vi trener oss opp til å smile så finner vi også mer å være glade for. Smilene kommer mer og mer naturlig.

For ikke å snakke om hvordan smilet vårt påvirker omgivelsene. I USA er det coacher som tar høye honorarer for å lære folk a smile ekte smil…

Jeg skrev en bloggartikkel om Den Skjulte Kraften i et Smil for snart to år siden. Men mye har gått i glemmeboken. Sånn er det jo. Men nå er kunnskapen om smilet frisket opp og oppdatert,

Og ettersom yngstemann i familien hadde meldt seg på et skirenn, fikk mor en gylden anledning til  komme med gode råd. Poden hadde nemlig tenkt å høre på «heavy» musikk og lide seg gjennom de siste milene. Han hadde skjønt at en liten treningstur ikke holder før et langt renn. 

«Neida,» sier jeg. «Det er bare å smile, så produserer kroppen mer gledeshormoner og mindre stresshormoner. Det er vitenskapelig bevist. Hjerterytmen går også ned når du smiler.»

Mor fikk ikke noe smil for det rådet …

Men selv har jeg begynt å smile både titt og ofte. Når jeg sitter i bilen og skal fra et sted til et annet, så smiler jeg til meg selv, til bilen foran og bilen bak, til butikkene jeg kjører forbi og menneskene på gaten. Til radioen og den svingende musikken. Jeg forsøker å smile til speilet om morgenen, til middagen i grytene og ryggen som holder meg på bena. Jeg smiler til PC’en og til meg selv. Ja, hver gang jeg kommer på at det er tid for smiletrening.

De fleste av mine klienter og kursdeltagere har behov for mer balanse og indre ro. Kort sagt stresse mindre i en travel hverdag. På et av kursene mine snakket vi om pust og tilstedeværelse, og vi gjorde en liten meditasjon på slutten hvor vi skulle puste inn i ulike kroppsdeler, og puste ut og smile.

Som hjemmelekse fikk deltagerne beskjed om å øve på smilet. Neste gang de kom opp i en situasjon hvor de ble irritert eller kjente adrenalinet pumpe skulle de holde seg på haken, si «interessant» og S M I L E.

Og en av deltagerne fikk testet det ut allerede på parkeringsplassen utenfor. Der lå det en gul lapp festet under vindusviskeren. Hun hadde fått parkeringsbot. Grrrrrr. Puste, puste, smile, interessant, smile …

Og poden? … Han har bestemt seg for aldri å gå et eneste skirenn igjen.

 ”I will never understand all the good that a simple smile can accomplish.”
Mor Teresa

 

norenbergKristin A. Norenberg er forfatter av boken Balansekvinnen. Hun er en etterspurt veileder og coach innen personlig utvikling, kurs og foredragsholder.

Med bakgrunn som toppleder i næringslivet, og sertifisert NLP coach, medium og healer, har Kristin en uvanlig kombinasjon og utgangspunkt for sitt virke.

Les mer på http://norenberg.com/

Følg «Kristin Norenberg – BalanseCoach» på Facebook

i Inspirert av Dr. James Loehr i boken The Power of Full Engagement

ii Fra boken Balansekvinnen av Kristin A. Norenberg

 

Del denne artikkelen :