I utviklingsspykologien fokuserer man først og fremst på barn og unges utvikling.

Men psykoanalytikeren Erik Erikson mente at vi går gjennom åtte stadier i livsløpet, og at personlighetsutviklingen fortsetter gjennom alle disse stadiene. Hvert stadie består av sine unike behov og  konflikter, kriser og muligheter. De fleste som leser på Zuna er voksne mennesker – vi har andre forhold som må avklares nå enn da vi var ett år, når vi begynte på barneskolen, eller i ungdomstiden.

I følge Erik Eriksons teori er voksenalderen en tid da valget består av enten utvikling eller stagnasjon. Fra tid til annen vil mange av oss føle at vi har stagnert – noen står fast i hasterhjulet,  og stresser fram og tilbake mellom ulike forpliktelser og forventninger fra andre. Andre sitter med en følelse av at de har blitt passive tilskuere i sitt eget liv, og vet ikke hvor de skal starte for at hverdagen skal føles meningsfull og givende igjen.

En viss grad av forutsigbarhet og stabilitet i livet er viktig for de fleste av oss. Og det er heller ikke nødvendig å bytte partner, jobb eller bosted for å oppleve variasjon og få utviklingsmuligheter i livet. Faktisk er familie og arbeidsliv svært viktige områder hvor vi kan være betydningsfulle for andre og oss selv, finne mulighet for utvikling og mening i voksen alder. Allikevel er det godt å fra tid til annen oppleve at livet har enda mer å by på – at vi ikke har stagnert i det kjente og kjære.

Jeg har laget en svært enkel arbeidsplan for voksne som ønsker å føle seg mer levende – de  som vil unngå stagnasjson og heller oppleve utvikling. Det er ikke vanskelig, selv om det for noen kan være utfordrende å komme i gang. Jo større motstand du føler, desto større grunn er det til å gi dette et forsøk!

Først av alt:

1. Finn et komfortabel og stille sted hvor du kan være helt alene og utforstyrret i 15-20 minutter. Slå av alle mulige distraksjoner som mobiltelefon og TV.

2. Finn fram noe å skrive på og med.

3. Unngå overtenkning og analyser, men skriv ned:

– 5 områder du ønsker å lære mer om

– 5 mennesker du kunne tenke deg å bli bedre kjent med

– 5 daglige rutiner du kan endre på

– 5 steder du kunne tenke deg å se/oppleve (dette trenger ikke være fjerne reisemål)

– 5 ting du har drømt om å oppleve, eie eller lære i løpet av livet, men som aldri har blitt noe av

Ikke bruk lang tid, ikke vær realistisk – bare skriv ned alt som dukker opp i hodet ditt uten å sensurere deg selv. Forhåpentlivis vil du oppdage at noe skjer i løpet av disse 20 minuttene.  Du kan få en opplevelse av at en indre lengsel, kreativitet og livslyst vekkes til live inne i deg. Når 20 minutter har gått, forlater du listen.

Ikke se på den i løpet av de neste 48 timene.

Etter to døgn går du tilbake til listen, leser punktene du har skrevet opp og kjenner etter om det er ett punkt på listen som vært i tankene dine mer enn de andre i løpet av de siste 48 timene. Gjør dette punktet til en prioritering i ukene framover.

Avhenging av hvor omfattende dette punktet var, går du etter en tid tilbake til listen og finner neste punkt. Denne øvelsen kan gjentas i det uendelige.

Dersom du følger denne enkle planen har du kanskje på denne tiden neste år blitt medlem av en  forening, i gang med å lære å spille et instrument, fått en ny venn, startet en blogg, oppdaget nye steder som har blitt en kilde til overskudd, oppdaget en ny lidenskap, minimert stress forbundet med vaner og rutiner som ikke fungerte for deg eller generelt opplevd mer livsglede og  inspirasjon! 

They always say time changes things, but you actually have to change them yourself.

                                                                                                                                                                          – Andy Warhol

Del denne artikkelen :