Nylig kom jeg over en fascinerende artikkel om forskning på et gen som ganske treffende kalles lykkegenet (5-HTT). En variant av genet blir overlevert fra begge foreldre og påvirker nivået av opplevd tilfredshet eller lykke hos et menneske. 5-HTT bestemmer flyten eller distribusjon av hormonet serotonin, som er produsert av pinealkjertelen og er en ingrediens i noen antidepressive medisiner. Avhengig av konfigurasjonen av dette genet som er videreført fra våre foreldre, vil et individ ha en av tre mulige kombinasjoner av lykkegenet: lang-lang, lang-kort, eller kort-kort. De med lang-lang kombinasjonen viste seg å være mer tilbøyelig til  å vise tegn på lykke og uttale at de hadde et liv som var mer enn tilfredstillende nok ut fra deres egne personlige vurderinger. De med kort-kort kombinasjonen var mer sannsynlig å rapportere om et mindre tilfredsstillende liv, og også være i faresonen for depresjon.

Vi har alle en variant av dette genet, men spørsmålet er om det er noe vi kan gjøre for å bli mest mulig lykkelig uavhengig av hvilken variant vi er født med? Jeg tror at det er mulig og presenterer derfor en liste med 10 enkle øvelser som alle kan gjøre for å øke sin egen opplevelse av tilfredshet med livet.

10 måter å bli lykkeligere på

1. Le. Det er ingen hemmelighet at latter er den beste medisin! Det er godt dokumentert at latter styrker immunforsvaret og øker frigjøring av endorfiner – våre naturlige «feel good» hormoner – i kroppen. Det er f.eks veldig nyttig å være bevisst på når jeg er i ferd med å ta meg selv altfor alvorlig, og le av meg selv! Ikke ta alt så alvorlig, og tillat deg selv å le mer!

2. Smil til en fremmed. På samme måte som latter (og gjesping!) er det å smile smittsomt! Når blikket ditt fester seg ved en person og du smiler et ekte smil til vedkommende –  på gata, i butikken eller på toget,  er sjansen stor for at de vil smile tilbake til deg (med mindre de er helt oppslukt av sitt eget indre drama). Det vil gi deg en god følelse å oppleve en slik kortvarig kontakt med en fremmed, og vite at det er så lite som skal til for å gjøre dagen litt lysere for dere begge!

3. Si noe positivt hver dag!  Enten de er positive eller negative vil ordene vi tenker og sier forme vår psyke og alle situasjoner som vi befinner oss i hver dag. Forplikt deg derfor til å komme med positive uttalelser, gjør de til en selvfølgelig del av den du er! Selv noe så enkelt som «For en nydelig dag det er i dag!» eller «Nå var det godt med en kopp kaffe!» vil øke din evne til å virkelig sette pris på de små gledene i livet!

4. Uttrykk takknemlighet. Vi kan ikke utelate evnen til takknemlighet og verdsettelse fra denne listen!  Vi har alle hørt det, mest sannsynlig tror vi på det, men likevel er de færreste av oss gode nok til å leve det ut i praksis. Jeg er sikker på at du kan finne minst én ting hver dag du som du kan være oppriktig takknemlig ovenfor et annet menneske for. Selv om det er noe som virker trivielt for den andre så husk å si «Takk!»

5. Dagdrøm. Vi lever i et samfunn som rynker på nesa av «tullete»  ting som dagdrømmer. Noen mener at grunnen til at dagdrømmer blir sett på som noe negativt er fordi det representerer ‘ikke-gjøren’ i et samfunn som vektlegger produktivitet. Men periodisk dagdrømming har vist seg å gi positive effekter for de med stemningslidelser som f.eks depresjon. Visualisering er å se for seg et foretrukket scenario i sitt indre med håp om å produsere en fysisk utfall som ligner på dagdrømmen. Så hvorfor skulle du ikke ville dagdrømme eller visualisere? Det er en effektiv måte å endre fokus og stemningsleie på.

6. Utfør handlinger av godhet. Enten det er å legge på en tier i parkeringsautomaten for noen som ser ut til å ha blitt forsinket eller å holde døren for noen, så er gode handlinger helt åpenbart en måte å skape bedre følelser i alle involverte på, men vi gjør det ikke på langt nær nok. Forplikt deg selv til å gjøre minst en god gjerning  hver dag og du vil garantert føle deg bedre!

7. Gi komplimenter. Folk elsker dem, og de er enkle å gi. «Så fint smykke!» «Du har et så godt smil.» «Du har virkelig et talent for _____.» Du kan neppe gi for mange ektefølte komplimenter, så lenge du er bevisst på å ikke gi andre følelsen av at du vurderer dem. Et oppriktig kompliment på et passende tidspunkt vil gjøre både giver og mottaker mer lykkelig!

8. Gi en klem. Kraften av berøring er akkurat det: kraftfull. Vi mennesker er emosjonelle og kjærlige vesener og i den mekaniske verden som vi lever i glemmer vi ofte å bare være menneske. Gi en klem til noen som trenger det, du får jo alltid klemmen tilbake! Det er enda en hyggelig ting å gjøre som har gjensidige fordeler!

9. Finn din kilde til glede! Høres det litt for opplagt ut? Du aner ikke hvor mange mennesker som sliter med å finne et svar når jeg spør hva som virkelig gir dem glede. Generelt føler de ofte at de har det for travelt til å lete etter svaret på et slikt spørsmål. I tiden vi lever i er det viktig at vi gjør det til en prioritet å oppdage og deretter oppleve de tingene som gir oss glede. Enten det er lesing, matlaging, sang, yoga, maling eller bare rett og slett å være! Finn ut hva som gir deg glede og forplikt deg deretter til å gjøre det med jevne mellomrom. Glede og lykke går hånd i hånd og er faktisk mye mer oppnåelig enn vi kanskje tror.

10. Mediter. Jeg beskrev akkurat det å bare være som en form for glede. Dette er ikke bare tåkeprat! Å bare være i en tilstand av tilstedeværelse og bevissthet er den reneste gleden du kan forestille deg! Meditasjon er en kanal som kan føre oss til denne tilstanden, og det fremmer avslapning, kognisjon og – du gjettet det – lykke!

Del denne artikkelen :