Zuna gir deg gode råd til hvordan du håndterer de negative menneskene i livet ditt – de som trekker energien din ut av deg!

1. Identifiser dem.

Energityver er ikke alltid like lett å få øye på. Mange av dem har faktisk et positivt ytre. De kan ofte smile og le, men innimellom latteren kommer ofte klagingen og stadig negative kommentarer. Dersom du vil finne ut hvilke personer som trekker deg ned, så lytt til hva mennesker sier og hvordan de får deg til å føle deg. Snakker de alltid om hvor ille alt er, påpeker de stadig det negative i sitt eget, ditt og andres liv? Husk at alle kan ha en dårlig dag eller vanskelige perioder i livet, men noen har et slør av negativitet hengende over seg hele tiden. De sistnevnte er energityvene.

2. Forståelse

Forsøk å få tak på hvorfor vedkommende er så negativ. Hva er kilden til negativiteten? Er det fordi de hater jobben sin, føler de seg frustrert eller som en fange i livet sitt? Eller har de kanskje så dårlig selvtillit at de må kritisere alt og alle fordi de føler seg maktesløse i forhold? Det er også mulig at personen er deprimert. Noen mennesker har også en ubevisst tro på at den eneste måten å bli hørt og få det de ønsker seg på, er gjennom å klage og syte.

3. Vær bevisst

Så snart du har identifisert energityven, bør du være bevisst på dette hver gang du er sammen med vedkommende. Dersom du har bevisstheten om dette i bakhodet når dere er sammen, vil det være lettere for deg å distansere deg fra det, og ikke la de trekke deg ned med seg.

4. Distanser deg

Noen negative mennesker kan få deg til å føle at det er ditt ansvar å løse problemene for dem. Husk at du ikke er ansvarlig for andre menneskers liv eller deres negativitet. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for at de er ulykkelige – det er ikke din skyld. Dersom du oppriktig tror at deres konstante klaging skyldes forhold på jobben, så kan du prøve å oppmuntre dem til å bytte jobb. Men det er bare de selv som kan ta ansvar for å faktisk løse problemene. Og noen mennesker bare elsker å klage uansett omstendighetene– prøv å ikke la det gå inn på deg.

5. Hva trenger du?

Se på din egen rolle i forholdet til vedkommende. Det er alltid to mennesker i en relasjon. Føler du kanskje at du gjør en god gjerning eller er en god venn ved å lytte til personen? Hvilke behov dekker relasjonen for deg? Liker du å være en person som lytter og støtter? Det kan hende at du er med på å opprettholde negativiteten hos den andre.

6. Prøv å skape balanse

Ikke bekreft det negative hele tiden, men forsøk en positiv innfallsvinkel fra tid til annen. Se det positive i mennesket og i deres situasjon. Ikke start en diskusjon med vedkommende, sjansen er stor for at det bare ender med at du blir enda et aspekt ved livet som vedkommende er misfornøyd med og klager over. Bytt heller tema hvis vedkommende blir sittende og klage over det samme i lang tid.

7. Ha medfølelse

Mange negative mennesker har det vanskelig med seg selv. Gi dem en klem og si noe godt om vedkommende. Det kan hende det vil få de til å føle seg bedre, eller så trygg i ditt selskap at de ikke trenger å beskytte seg med selv med et negativt og kritiserende skall. Men husk at du hverken er ansvarlig for å muntre de opp, løse deres problemer eller forpliktet til å føle det samme som dem.

Negative mennesker trenger omsorg og kjærlighet. Men dersom du selv er i en prosess hvor du prøver å bli et mer positivt menneske og endre på aspekter ved ditt eget liv, kan det være en god idé å unngå personen så mye som det lar seg gjøre i en periode. Det er utfordrende nok å skulle endre sine egne vaner og tankemønster, om man ikke stadig utsettes for ytre kilder til negativitet. Prøv å omgås positive mennesker så mye som mulig – de vil støtte deg og oppmuntre deg i dine prosjekter. Hvis de ikke gjør det – da har du identifisert en energityv!

Nettopp identifisert deg selv som en energityv? Fortvil ikke – i morgen gir Zuna deg forslag til hvordan du kan endre dine tankemønster!

Lykke til!

Del denne artikkelen :