Gårsdagens innlegg handlet om hvorfor du bør meditere. Å sette av 20 minutter om dagen til meditasjon kan ha stor innvirkning på din fysiske og psykiske helse!

Meditasjon er en naturlig tilstand av uforstyrret, avslappet bevissthet. Mesteparten av tiden kretser oppmerksomheten vår rundt ustanselige tanker om fortid og fremtid, og vi kan bli fanget i en syklus av frustrasjoner, planlegging og bekymringer. Å meditere er å fri seg selv fra denne syklusen og gi slipp på de negative tankene.

Det første steget for å komme i gang med å meditere, er å forstå at du er naturlig meditativ, og at det ikke er så mye hokus pokus med det. Det er mange måter å oppnå din naturlige meditative bevissthet på i hverdagen. Jeg skal nevne noen aktiviteter hvor du kanskje allerede har opplevd å være i denne tilstanden.

Det er ikke snakk om aktivitetene i seg selv, men den bevissthetstilstand de kan føre til.

– Under hvile etter en hard treningsøkt
– På tur i naturen
– Ved hagearbeid
– Under sex
– Når du synger!
– Når du tar et varmt bad
– På stranda

Begynner du få en følelse av hva en meditativ tilstand er? Bra!

Når du har bestemt deg for å bevisst oppsøke denne sinnstilstanden gjennom meditasjon vil det lønne seg å finne et rolig sted uten for mange forstyrrelser eller støy. Slå av TVen og mobiltelefonen! Etterhvert som du har praktisert meditasjon en stund vil du kunne meditere når som helst og hvor som helst.

Den klassiske meditasjonsstillingen er å sitte med beina foldet mens hendene hviler rolig på fanget eller knærne. Dette er derimot ikke en påkrevd stilling –  nøkkelen er å finne en stilling som er behagelig for deg!  Ikke synk sammen, men hold hode, hals og rygg rett. Du kan også ligge, men da er faren stor for at du vil sovne. Si til deg selv at i løpet av de neste 20 minutter er det ingenting annet som betyr noe. Dette er din egen tid som du skal bruke til meditasjon, du fortjener det!

Start med å bli oppmerksom på at du allerede puster. La magen vokse ved innpust. Pust dypt i lungene. Gjør pusten gradvis dypere. Hvis negative tanker og bekymringer dukker opp – ikke kjemp mot dem. La dem komme – og la dem gå.  Tanker kommer og går, men vi trenger ikke å bli styrt av dem. Bare fortsett å puste. Når du puster inn, se for deg at luften som kommer inn i kroppen din er positiv energi som fyller hele kroppen. Ved utpust tenker du på at spenning, stress og negative følelser forsvinner ut av deg sammen med luften.

La tankene flyte til hver finger, hver tå, armene, bena, og alle kroppsdeler. Kjenn at hver kroppsdel slipper spenningen og blir avslappet. Gå tilbake til pusten, og se for deg at spenningen i hver kroppsdelen forsvinner ut av kroppen din med pusten.

Denne øvelsen er en av de vanligste teknikkene som blir brukt av nybegynnere, fordi det er en av de enkleste å mestre. Det er mange forskjellige måter å praktisere meditasjon på. Eksperimenter til du finner en som passer for deg. Hvis du er forvirret eller usikker, kan det være nyttig å konsultere en som har mer erfaring med meditasjon enn deg, lese en bok, eller lytte til en CD.  Flere steder tilbyr også kurs i meditasjon. Det kan også finne guidete meditasjoner på youtube.

Lykke til! 

Følg Zuna på Facebook!

Del denne artikkelen :